COVID-19 Theories

project

Het project:

In dit project gaan we onderzoek doen naar verschillende complottheorieën en discussies die met het coronavirus te maken hebben. Deze theorieën en discussies kunnen draaien rond de coronamaatregelen, het vaccin, het beeld dat mensen vormen over het virus, etc.
Om dit te realiseren, gaan we beroep doen op wetenschappers, virologen, ... Maar ook op de gewone man. Het coronavirus, dat feitelijk iets medisch moet zijn, is ondertussen eerder een politiek debat geworden. Politici zoeken steeds naar oplossingen en voeren allerlei maatregelen door. Er zijn een hoop wetenschappers aan het woord gekomen door hun kennis en onderzoek met ons te delen via verschillende media; het probleem is echter, dat niet alle wetenschappers hetzelfde vertellen.
En de gewone man, de mensen die geen politieke of wetenschappelijke achtergrond hebben, hebben het grootste potentieel om met de meest uiteenlopende theorieën af te komen. Het gaat soms zelfs een stapje verder, wanneer ze beweren dat alle politici en wetenschappers leugenaars zijn en dat ze beweren zelf meer te weten dan de mensen die er daadwerkelijk in gespecialiseerd zijn.
Maar we zijn hier niet alleen om commentaar te geven op de theorieën van andere mensen; we zijn hier om al die theorieën te onderzoeken. Onderzoeken, in hoeverre ze kunnen kloppen, of hoe belachelijk ze wel niet kunnen zijn. We gaan onderzoeken hoeveel andere mensen erin geloven of kans lopen om erin te geloven.

Indeling van de komende 6 weken:

Week 1 (THUIS): Planning maken

Week 2 (SCHOOL): Scipt van documentaire maken (uitschrijven wat we wanneer gaan bespreken en op welke manier, eigenlijk hoe onze documentaire opgedeeld gaat zijn)

Week 3 (THUIS): Research doen over complottheorieën en politieke situaties, enquête maken (en hopelijk ook sturen), beeldmateriaal verzamelen (interviews afnemen)

Week 4 (SCHOOL): Een deel van de documentaire samenstellen en editen met het beeldmateriaal wat we al hebben

Week 5 (THUIS): Research doen over wetenschappelijke feiten over het coronavirus, en verderwerken aan de documentaire

Week 6 (SCHOOL): Documentaire volledig afwerken


Checklist:

Research:

[X] Research doen naar verschillende complottheorieën

[X] Corona en 5G

[X] "De overheid gebruikt het coronavirus om een door angst gedreven bevolking te controleren"

[X] "De maatregelen zijn bullshit"

 

[X] Research doen naar politieke discussies rond corona

[X] Hoe gaan verschillende landen om met het coronavirus?

[X] Welke landen doen het erg slecht/erg goed? Hoe komt dat? 

[ ] Politieke figuren die slecht met corona omgaat en/of ook in complottheorieën gelooft en/of aanspoort

 

[ ] Wetenschappelijk onderzoek doen

[ ] Correcte informatie over het coronavirus verzamelen

[ ] Meningen van verschillende wetenschappen vergelijken

[ ] Wetenschappelijke artikelen die een diverse conclusie trekken onderzoeken en zien hoe betrouwbaar ze zijn

[ ] Hoeveel experten en wetenschappen zijn het eens met die stellingen? Artikelen vergelijken en experten ondervragen!

 

 

Interviews:

[ ] De meningen van mensen interviewen

[X] Student geneeskunde die Salome heeft gevonden (update 25.10.2020)

 

[ ] Experten interviewen

-> Ga langs bij universiteiten om een afspraak met een student of professor te regelen.

 

[ ] Mensen van het Pulhof interviewen

-> Leerlingen of leerkrachten die wel openstaan voor een interview?

 

Enquêtes:

[X] enquête voor school maken

[X] enquête voor buiten school maken

 

[ ] statistieken opstellen voor enquête

[ ] resultaten enquêtes februari vergelijken

 

Nadat al het bovenstaande voltooid is:

[ ] kladversie van het script maken

[ ] definitieve versie van het script maken

 

[ ] Videofragmenten samenbrengen

[ ] Voice-over opnemen

 

[ ] Documentaire editen